Engskolen, København

Helhedsrenovering af bevaringsværdig københavnsk skole skaber mere plads og giver flere anvendelsesmuligheder

Kategori

Læring

Sted

København, Danmark

År

2016

Status

Opført

Størrelse

3.700 m² renovering

Kunde(r)

Byggeri København

Hold

Lyngkilde
Cubic Group
Jakon

Mere plads på skolen
I forbindelse med rammeaftale med Københavns Kommune vandt PLH Arkitekter mini-udbud om at helhedsrenovere Engskolen og Nørrebro Park Skole. Engskolen er en specialskole, som samler børn med særlige behov, og efter renoveringen er der flyttet endnu en specialklasse ind på skolen.

Renoveret med respekt for byggestil og bevaringsværdighed
Skolens eksisterende bebyggelser omfatter i alt 3 bygninger - en ældre hovedbygning, en ældre gymnastiksal samt en nyere tilbygning. Engskolen er en bevaringsværdig skole bygget i skønvirkestil, og renovering er foretaget med respekt for den gamle byggestil og bevaringsværdighed.

Skolens indeklima er forbedret markant
Engskolen har gennemgået en gennemgribende renovering, der har omfattet aktiviteter indenfor udvendig og indvendig genopretning, modernisering, energirenovering, klimatilpasning, klimaskærm, renovering af alle overflader og gulve. På Engskolen er der desuden arbejdet indgående med skolens indeklima. Akustisk regulering, ny ventilation i klasselokalerne og udskiftning af vinduer til lydruder med højere G-værdi er blandt de tiltag, der har været med til at forbedre indeklimaet markant.

Mere dagslys og øgede anvendelsesmuligheder
Arbejdet med at trække dagslys ind på gangene, har været med til at øge arealernes anvendelsesmuligheder – og åbnet for at inddrage dem i undervisningen. Som et led i moderniseringsarbejdet er det eksisterende bibliotek og de tilhørende gangarealer blevet omdannet til et mediatek. Mediateket bliver anset for at være skolens hjerte. Det er et multifunktionelt rum, der tilbyder varierede opholds- og fordybelsesmuligheder, og således skaber rum til både fordybelse og gruppearbejde.

Nyt skur motiverer til leg og skaber forbedret ankomst
I moderniseringsarbejdet er tekniske og praktiske aspekter tænkt sammen med sociale aspekter og skolens sammenhængskraft. Et eksempel på dette er arbejdet med en række faldefærdige opbevaringsskure i skolegården, placeret over for hovedindgangen. Fra at udgøre et forfaldent og utrygt område, er de omdannet til et enkelt skur, der motiverer til leg og ophold, og som desuden skaber en ny forbedret ankomst til hovedindgangen.