I forbindelse med etableringen af en fast forbindelse mellem Rødbyhavn og Puttgarden over Femern Bælt blev det tilhørende danske landanlæg mellem Ringsted og Rødby opgraderet.
Opgraderingen af jernbanestrækningen blev opdelt i 2 kontrakter – Nord og Syd. PLH deltog i projektet Kontrakt Syd, som omfattede strækningen fra Storstrømsbroens landfæste ved Orehoved på Falster til syd for Holeby på Lolland tæt på Rødby.
Projektet var omfattende og komplekst, eftersom banestrækningen løber gennem både natur- og byområder. Samtidig blev der stillet høje krav til teknologi og design.
Hovedelementerne i kontrakten bestod af elektrificering af jernbanen og udbygning af eksisterende strækning med etablering af dobbeltspor på hele strækningen.
I den forbindelse skulle strækningens ca. 70 eksisterende broer og tunneller ombygges ved etablering af kørestrøm, ligesom der skulle bygges en sporbærende bro over Guldborgsund ved Nykøbing F i forbindelse med den allerede eksisterende klapbro Frederik d. 9. I arbejdet indgik desuden ombygning af Eskilstrup og Nr. Alslev stationer samt design af en ny station i tilknytning til Femern broen.
Kontakt:
Søren Mølbak
+ 45 2720 0591
sm@plh.dk